Hlavní obrázek článku
  • Tagy:

Tester není ořezávátko aneb 6 softskills skvělého testera

Zatímco některé tzv. měkké dovednosti jsou obecně považovány za výhodu, jsou i takové, které jsou typické pro vynikajícího testera. Právě soft skills jsou totiž to, co odlišuje výborného testera od toho průměrného. 

Komunikace

Jako tester se nikdy nesmíš bát doptat se. Přidej k reportovanému bugu příliš mnoho dalších informací a nikdo to nebude číst. Dodej jich málo a každý se tě bude doptávat na delší detaily. Mluv s ostatními v týmu a ujasni si, co chtějí v reportu vidět – to ti pomůže, aby tvé reporty obsahovaly to, co mají. Nepořádej soutěže v tom, kdo najde více bugů, ale zaměř se na zvýšení kvality a výkonnosti, měj co nejkratší response time, ukaž, kde jsou rizika a navrhni, jak se s nimi vypořádat, pátrej po tom, kdo bude konečným uživatelem, kdy, jak a za jakých podmínek bude software používat. Je to totiž komunikace, co zlepšuje kvalitu produktu.

Time Management a prioritizace

Na rovinu – nikdy nebudeš mít dost času na to, abys otestoval všechno, cos chtěl. Může ti ale pomoct automatizované testování – ujisti se, že tvůj skript je spolehlivý a ušetříš spoustu času na regresních testech. Budeš pak mít více času na explorativní a performance testy.

Buď koncentrovaný, organizovaný, ale flexibilní

Zní to jako z nějakého motivačního plakátu, že? Testovací proces se všemi opakováními a simulacemi chyby ale může někdy být pěkná otrava. A jediná jistota je, že věci budou zase jinak – přidají se nové požadavky, nové fíčury určené k otestování nebudou hotové, změní se složení týmu,… A v neposlední řadě je třeba se na celý produkt dívat očima koncového uživatele – tehdy se zpravidla nacházejí ty nejpodstatnější chyby. A právě proto je potřeba být koncentrovaný, organizovaný a flexibilní.

Negativní a kritické myšlení

Pozitivní scénáře odhalují jen to, že něco funguje. Pro testování a najití chyb je potřeba popustit uzdu i vnitřnímu destruktivnímu já a do celého testovacího přístupu zařadit i negativní scénáře. A kritické myšlení? Bez toho se dnes neobejdeme ani na Novinky.cz, natož při testování.

Silný charakter

Jako QA specialista můžeš očekávat fůru tlaku. Ten se zvyšuje neúměrně s tím, kolik zbývá času do konce projektu. Fakt potřebuješ tolik času na každý testovací cyklus? Nemyslíš, že testovací tým je moc velký? Opravdu je tohle kritická chyba? Zpravidla taky neuslyšíš: „Kdo tohle programoval?“, ale: „Kdo tohle testoval?“. Takže – připrav testovací plán, řekni, co potřebuješ a trvej na tom. Nepodléhej tlaku a když tě k něčemu přeci jen donutí, ujisti se, že jsi jasně komunikoval všechna rizika, která z toho vyplývají.

Týmový hráč s pozitivním přístupem

Nebýt testovacího týmu, všechny chyby by dopadly přímo na koncové uživatele. Testovací tým je tak filtrem mezi chybami softwaru a spokojeným zákazníkem a ve výsledku tedy i tím, kdo ovlivňuje úspěch produktu, a tím i celé firmy. Je třeba navázat dobrý vztah s týmem vývojářů a komunikovat s nimi. Nelze dosáhnout úspěchu se skvělým týmem vývojářů a mizerným týmem testerů a naopak. V neposlední řadě je potřeba provádět správný a hodnotný status reporting managementu – takový, který ukazuje, kde jsou případná rizika a na kterých oblastech je třeba zapracovat. Dohromady tvoříte jeden tým, který má jediný cíl – kvalitní software.

Není toho zrovna málo a skvělý tester tak nemůže být žádné ořezávátko. Pokud se ti podaří osvojit si nebo už jen dále rozvíjet všechny tyhle schopnosti, úspěch na poli testování je zaručen!


Sdílet :