
- 14.4.2017
- Jan Menčík
- Testování SW
- Tagy:
Tester není ořezávátko aneb 6 softskills skvělého testera
Zatímco některé tzv. měkké dovednosti jsou obecně považovány za výhodu, jsou i takové, které jsou typické pro vynikajícího testera. Právě soft skills jsou totiž to, co odlišuje výborného testera od toho průměrného. Komunikace Time Management a prioritizace Buď koncentrovaný, organizovaný, ale flexibilní Negativní a kritické myšlení Pozitivní scénáře odhalují jen to, že něco funguje. Pro testování a najití chyb je potřeba popustit uzdu i vnitřnímu destruktivnímu já a do celého testovacího přístupu zařadit i negativní scénáře. A kritické myšlení? Bez toho se dnes neobejdeme ani na Novinky.cz, natož při testování. Silný charakter Týmový hráč s pozitivním přístupem Není toho zrovna málo a skvělý tester tak nemůže být žádné ořezávátko. Pokud se ti podaří osvojit si nebo už jen dále rozvíjet všechny tyhle schopnosti, úspěch na poli testování je zaručen!
Jako tester se nikdy nesmíš bát doptat se. Přidej k reportovanému bugu příliš mnoho dalších informací a nikdo to nebude číst. Dodej jich málo a každý se tě bude doptávat na delší detaily. Mluv s ostatními v týmu a ujasni si, co chtějí v reportu vidět – to ti pomůže, aby tvé reporty obsahovaly to, co mají. Nepořádej soutěže v tom, kdo najde více bugů, ale zaměř se na zvýšení kvality a výkonnosti, měj co nejkratší response time, ukaž, kde jsou rizika a navrhni, jak se s nimi vypořádat, pátrej po tom, kdo bude konečným uživatelem, kdy, jak a za jakých podmínek bude software používat. Je to totiž komunikace, co zlepšuje kvalitu produktu.
Na rovinu – nikdy nebudeš mít dost času na to, abys otestoval všechno, cos chtěl. Může ti ale pomoct automatizované testování – ujisti se, že tvůj skript je spolehlivý a ušetříš spoustu času na regresních testech. Budeš pak mít více času na explorativní a performance testy.
Zní to jako z nějakého motivačního plakátu, že? Testovací proces se všemi opakováními a simulacemi chyby ale může někdy být pěkná otrava. A jediná jistota je, že věci budou zase jinak – přidají se nové požadavky, nové fíčury určené k otestování nebudou hotové, změní se složení týmu,… A v neposlední řadě je třeba se na celý produkt dívat očima koncového uživatele – tehdy se zpravidla nacházejí ty nejpodstatnější chyby. A právě proto je potřeba být koncentrovaný, organizovaný a flexibilní.
Jako QA specialista můžeš očekávat fůru tlaku. Ten se zvyšuje neúměrně s tím, kolik zbývá času do konce projektu. Fakt potřebuješ tolik času na každý testovací cyklus? Nemyslíš, že testovací tým je moc velký? Opravdu je tohle kritická chyba? Zpravidla taky neuslyšíš: „Kdo tohle programoval?“, ale: „Kdo tohle testoval?“. Takže – připrav testovací plán, řekni, co potřebuješ a trvej na tom. Nepodléhej tlaku a když tě k něčemu přeci jen donutí, ujisti se, že jsi jasně komunikoval všechna rizika, která z toho vyplývají.
Nebýt testovacího týmu, všechny chyby by dopadly přímo na koncové uživatele. Testovací tým je tak filtrem mezi chybami softwaru a spokojeným zákazníkem a ve výsledku tedy i tím, kdo ovlivňuje úspěch produktu, a tím i celé firmy. Je třeba navázat dobrý vztah s týmem vývojářů a komunikovat s nimi. Nelze dosáhnout úspěchu se skvělým týmem vývojářů a mizerným týmem testerů a naopak. V neposlední řadě je potřeba provádět správný a hodnotný status reporting managementu – takový, který ukazuje, kde jsou případná rizika a na kterých oblastech je třeba zapracovat. Dohromady tvoříte jeden tým, který má jediný cíl – kvalitní software.