- 19.5.2017
- Jan Menčík
- Testování SW
- Tagy:
Komunikační manuál správného testera
Tester při své práci komunikuje na všechny strany o 106. A s každou trochu jinak. Jak a proč? Mrkněte na komunikační manuál správného testera.
KOMUNIKACE S VÝVOJÁŘEM
Být v kontaktu
Dobrý tester neomezuje svoji komunikaci s vývojem na vypisování chyb do HPQC (nebo jiného reportovacího nástroje), ale snaží se problémy řešit i přímější cestou. Komunikace výhradně přes bug-tracking vede ke ztrátě části informace, opakovaným nedorozuměním a zbytečné práci navíc. Občas zvednout zadek a zajít za vývojem může dělat zázraky.
Sjednotit očekávání
Jaké informace vývojáři přesně potřebují, když najde tester chybu (logy, screeny, nahrávky)? Které testovací oblasti mají nejvyšší prioritu? Tyhle otázky je dobré vyjasnit ještě před začátkem testování a postupně je v průběhu projektu zpřesňovat. Iniciativa musí být samozřejmě hlavně na straně testingu a ochota zase na straně vývoje.
Kultura konstruktivní kritiky
Nejspíš nejdůležitější bod ze všech. Chyba odhalená testerem přispívá ke kvalitě produktu a měl by z ní mít „radost“ celý tým. Není tomu tak vždy, přeci jen je to určitá forma kritiky práce vývoje a společně s prací pod tlakem termínů může nevhodná komunikace ohledně chyb vyústit v konflikt. Dvojnásob platí, že je nutná osobní komunikace celého týmu, protože papír toho snese opravdu hodně a zbytečné přestřelky v bug-tracking aplikaci situaci jistě nevylepší.
KOMUNIKACE S KOLEGY
Mluvit
Další jednoduchý, ale často opomíjen bod. Testování v týmu bude mít úspěch, když se testeři podělí o své znalosti a zkušenosti. Obzvlášť klíčové je začlenění nováčků.
Sdílet výsledky testů
Každému testerovi se to už asi stalo. Testuje několik hodin nebo dní naprosto nepochopitelnou funkcionalitu, neví, kde sebrat testovací data a specifikace je v takovém stavu, že se nedá použít. Nakonec zjistí, že funkcionalitu testoval paralelně/minulé kolo/release jeho kolega a mohl mu několik hodin práce ušetřit. Stačilo se zeptat třeba na obědě nebo u kafe.
Sdílet novinky
Bude se nasazovat nová verze? Bude odstávka tetovacího prostředí? Zítra bude pršet? Ujistěte se, že o tom ví každý člen týmu!
KOMUNIKACE S BUSINESSEM
Mluvit stejným jazykem
Často mluvíme o stejné věci, a přesto si nerozumíme. Základem úspěšné týmové komunikace je vzájemná dohoda na terminologii používané v rámci projektu. Ušetří to čas i zvýší komfort práce v týmu.
Business (ne)má vždy pravdu
I když business požaduje z pohledu testera/vývojáře totální blbosti, je třeba jejich přání respektovat a při diskusi jejich návrhů je potřeba mít připravené argumenty, a hlavně jednat slušně. Umět si získat pozornost a respekt zadavatelů projektu je mezi testery silná konkurenční výhoda.
Tester je na své pozici důležitým komunikačním uzlem mezi businessem, analýzou a vývojem. Pro správnou komunikaci je zcela zásadní si uvědomit, s kým právě komunikujeme a jaké jsou zájmy protistrany.