Hlavní obrázek článku
  • Tagy:
  • Networking

Networking aneb bez čeho se konzultant neobejde

Můj první šéf mi kdysi řekl, že svět patří těm, které je vidět. Pro mě to vždy znamenalo nebát se mluvit s lidmi, vejít do místnosti s hlavou nahoře, nahlas pozdravit. Ale jak řekl Woody Allen, “ukázat se je jen 80 procent úspěchu”. Těm zbylým dvaceti se dnes říká networking.

Každý o tom mluví, někteří to i dělají, i když o tom možná neví. Schová se za to neformální párty, pracovní večeře nebo účast na konferenci. Ale být někde a mluvit jenom s lidmi, které známe, není networking. Co to tedy znamená a proč je to tak důležité? Seznamujeme se přece často. S novými kolegy, s novými přáteli, s přáteli přátel. Většinou se to stane nenuceně. Přijde někdo nový do party nebo kolega, který sedí nejblíž, řekne, jak se jmenuje a u toho často zůstane.

V profesním životě však někdy potřebujeme víc. Získat nového klienta nebo zakázku znamená jít za někým, s kým jsme předtím nemluvili. Představte si na chvíli, že jste se dostali na firemní večírek a vedle vás stojí manažer týmu, pro který by vaše práce mohla být přínosná. Co uděláte? Pokud na to nejste připraveni nebo to nemáte vysloveně v krvi, nejspíš se vám udělá knedlík v krku a otočit se na patě a odejít směrem k rautu se vám bude zdát jako mnohem lepší nápad.

Pokud se však chcete do toho pustit a zanechat dobrý dojem, mohlo by se hodit pár rad od těch, kteří to opravdu umí.

  1. Dívejte se kolem sebe. Ptejte se, kdo je ten manažer, kterého všichni tak zdraví. Je fajn vědět, kdo pro vás může být důležitý, kdo se kolem vás pohybuje nebo jak vypadá šéf vašeho šéfa. Je pak snazší někoho pozdravit, když můžete říct: Dobrý den pane Nováku, my se ještě neznáme...

  2. Říká se, že přes 6 lidí najdete spojení na kohokoliv na světě. Také se říká, že rozvoj sociálních sítí snížil toho číslo na 4. Chcete-li někoho oslovit/poznat, zjistěte, zda máte nějaké společné známé. Dá to trochu práce, ale vyplatí se to.

  3. Google rád pomůže. Když chcete někoho oslovit a nejste si jisti, zda je to opravdu on, zkuste najít na Googlu fotku. Pak už můžete jít na jistotu a neriskovat trapas.

  4. Nikdy není ostuda říct si o vizitku. Nezapomenete jméno a můžete znovu navázat spojení.

  5. Pokud vizitku nemáte, nezapomeňte si poznamenat, koho jste potkali, kdy a kde. Bude se to hodit. Je dobré navázat na setkání, poslat mail nebo pozvánku na LinkedIn s osobní zprávou, ve které připomenete, kde jste se viděli.

A na závěr trochu psychologie. Pokud dokážete vystoupit ze své komfortní zóny a udělat něco, co jste předtím nedělali, změní to způsob, jakým funguje váš mozek. Jinými slovy, čím víc to děláte, tím silnější spojení si mozek pro danou akci vytváří. Tím se opakování stává jednodušším. Aniž byste o to těžce usilovali, můžete se změnit ze stydlivého, málo asertivního jedince na společenského člověka, se kterým si lidé rádi povídají. Když to zvládnete, můžete získat mnohem víc než jen nového klienta.


Sdílet :